Co by vás nemělo překvapit u prvního dětských příkrmů



Už je tady chvíle, na kterou jste se tolik těšila. První příkrmy. Začíná období plné nových dobrodružství a výzev nejen pro vás ale především pro vašeho broučka. Jsou miminka, která si na nové chutě zvykají rychle. Maminky jiných se musí obrnit velkou dávkou trpělivosti. Zatímco u dětí na umělé výživě se doporučuje začít s ochutnáváním jídla od ukončeného 4. měsíce, kojené čekají příkrmy až po půl roce života. Zejména u kolenců bývá časté, že dlouho nechtějí jinou stravu než tu od maminky přijmout. Někdy se těmto novotám otevřou až po prvním roce života.
 Zdravé potraviny
Své místo tady má takzvaný selský rozum. S příkrmy se začíná v momentě, kdy o ně dítě samo projeví zájem. Lámete si hlavu, jak tuto chvíli poznat? Natahuje se drobeček po tom, co zrovna jíte nebo pijete? Pak je to tady.
 
A že je to až v 10. měsíci? Proč ne. Pokud vaše děťátko prospívá a pediatr nemá žádné výhrady k jeho růstu ani vývoji není čeho se obávat. Mateřské mléko je pro něj opravdu tím nejlepším. Světová zdravotnická organizace doporučuje kojení až do věku dvou let. Nejde totiž je o stravu. Kojení přináší řadu dalších výhod nejen dítěti, ale i matce. Podporuje psychickou vazbu mezi oběma. Miminku zajistí hladší průběh nemocí. Ženu chrání například před rakovinou prsu, vaječníků a osteoporózou.
 První příkrmy
Čím začít
První příkrmy by měly být zeleninové. Doporučuje se sladší druhy jako mrkev, dýně, batát nebo brambory. Vyberte si jednu z nich a nabízejte ji po dobu 3 dnů. Jedině tak poznáte, jestli nepůsobí děťátku obtíže. Poté pokračujte stejným způsobem s dalšími druhy zeleniny.
 
Dále zkoušíme zařadit sladké ovoce jako jablka, hrušky, meruňku a banán. Následují obiloviny, žloutek a libové maso. Z luštěnin můžete kolem 6. měsíce zařadit červenou čočku, můžete také již zkoušet nadýmavé druhy zeleniny jako zelí, kedluben nebo pórek. Stejně tak zařaďte kyselejší ovoce například borůvky, třešně, hrozny a další. Dejte k ochutnání i mléčné výrobky.
 
Do každého příkrmu nezapomeňte přidat také lžičku kvalitního za studena lisovaného oleje. Prvně by se mělo začít opravdu jen ochutnáním, stačí pár lžiček. Miminko si na nové chutě teprve zvyká. Dopracovat byste se měli na jednu porci 150-200 gramů postupně, klidně i během několika týdnů. Dejte trávení svého drobečka čas. Zatím byl zvyklý jen na tekutou stravu. Začněte jídlem v poledne. Poté můžete přidat večeři nebo snídani a postupně se dopracovat na minimálně 5 jídel denně u dětí na umělé výživě, na 3 jídla u kojených.
 
Co by uškodilo
Jsou tu ale také potraviny, na které byste měla do 1. roku života vašeho dítěte úplně zapomenout. Patří sem:
·         Sůl, výrazné koření
·         Cukr, med, sladidla
·         Uzeniny
·         Nepasterizované kravské mléko
·         Tvaroh
·         Vaječný bílek
·         Ryby